Moeten we straks niet meer gaan stemmen bij de lokale verkiezingen?
Add Reply
Strandkruier
2019-09-28 09:38:05 UTC
Moeten we straks niet meer gaan stemmen bij de lokale verkiezingen?
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/09/28/moeten-we-straks-niet-meer-gaan-stemmen-bij-gemeenteraadsverkiez/
Ik ben daar falikant tegen. Laten we dit artikel in Knack toch eerst maar eens in
overweging nemen:
https://www.knack.be/nieuws/belgie/waarom-we-best-twee-keer-nadenken-voor-we-de-opkomstplicht-afschaffen/article-opinion-1198747.html
En 't zijn natuurlijk de liberalen en de N-VA-ers die daar voor pleiten, voor het
afschaffen van de opkomstplicht. Ik zou niet anders verwachten..
Dan kunnen deze natuurlijk misbruik gaan maken van de volmachten die ze kunnen
verkrijgen bij mensen die niet kunnen gaan stemmen, zoals mensen die in 't rust-
huis zitten. Ik heb gehoord van een thuiszorgverpleegster die volmachten ging
verzamelen bij de mensen thuis. Het is weliswaar zo dat elke volmachtkrijger
slechts van één volmacht gebruik mag maken. Maar als die verpleegster bijvoor-
beeld 5 volmachten verkregen had dan kon ze die gemakkelijk uitdelen over 5 mede-
leden van haar eigen partij zodanig dat alles er nog reglementair bleef uitzien.
Kom, ik vertel maar wat ik gehoord heb maar *ik* ben er *niet* gerust in.
Ik ben het er mee eens dat er altijd mensen zullen zijn die niet kunnen gaan
stemmen, door ouderdom, handicap, ziekte en dies meer. Maar wie kan komen *MOET*
beslist komen, vind ik. Als dat dan al te veel gevraagd is om om de zoveel jaar
eens naar het stembureau te komen.. En dan moeten die mensen achteraf niet komen
klagen als het resultaat niet naar hun wensen is.
Norbert de strandkruier
Strandkruier
2019-09-29 12:26:28 UTC
Post by Strandkruier
[...]
En voor één keer ben ik het eens met Jean-Marie Dedecker:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/09/29/jean-marie-dedecker-ik-ben-voor-de-vrije-keuze-maar-heb-het-m/
Hij heeft gelijk. We moeten het ons helemaal niet afvragen waarom het Vlaams
Belang en de PVDA zoveel stemmen meer gehaald hebben bij de laatste verkiezing-
en. Het volk wil wel degelijk inspraak en als het die inspraak niet krijgt zoekt
het die maar bij extreme partijen. Elke regeringspartij die daar geen rekening
mee wil houden zal daar vroeg of laat het gelag voor betalen. We zijn bezig met
de weg naar de revolutie aan het inslaan en ik hoop dat dit stilletjesaan voor
de huidige regeringspartijen duidelijk wordt. De laatste verkiezingen hebben al
bewezen dat deze laatsten bezig zijn om hun gat aan 't verbranden!
--
Norbert de strandkruier